Helgens bravader

I fredags begav jag mej till Norrköping och spenderade kvällen tillsammans med Elin, Magda och några fler på Trägår´n insvept i en filt. Vi fick kall mat men höll humöret uppe med god öl och trevligt sällskap istället. Efter att ha anslutit till ett annat gäng avslutade vi kvällen med nattamat framför brasan hemma hos Tjoffe i en av de finaste lägenheterna jag sett på länge.


 

I lördags var jag bjöen på middag hemma hos pappas kusin med familj, vilka jag träffat en enda gång tidigare för en sådär 10 - 15 år sedan. Påvägen dit lyckades jag se en bit av årets SOF-kortege och fångade ärkerivalerna Flamman på bild :P



Hemma hos Lena och Erik åt vi massa god mat som mina kära tremänningar med flickvänner hade lagat. Sen fick jag ett sammanställt häfte med massa gamla foton och brev från släkten uppe i Torsby som Lena har fixat iordning. Så nu sitter jag om kvällarna och läser nästan 100 år gamla brev skickade fram och tillbaka mellan farfars många olika syskon, hans föräldrar och andra människor som de hållit kontakten med. Har gråtit en skvätt lite här och där, helt underbart att få ta del av så här långt efteråt!



Anteckningsbok över dagsverken från 1867, Ett nyårskort från 1910 och ett fotoomslag från torsby på 40-talet. Samlingen spänner över många decennier.








Med släknamnet Röhr, taget som soldatnamn i Röbjörkeby för mer än 5 generationer sedan känner man verkligen tillhörighet till Värmland och Torsby, trots att jag numera bosatt mej på helt annan ort.







Den sena kvällen till trots hann jag inte sitta mer än en halvtimme i soffan innan jag blev övertalad att göra ett spontanbesök på sista natten av SOF, som numera spände över ett enormt område uppe på universitetet.  Den första jag träffade efter att vi köat oss in i vad som kändes som en mindre evighet var ingen mindre än brorsan som varmt välkomnade mej med en bamsekram och ett stort leende på läpparna :P





Det kan vara svårt att tro att mina hängslen en gång i tiden varit lika vinröda som Dannes nyfärgade är :) Men så har de ju också varit med om både det ena och det andra under festeriåret och efteråt.

Nu är det snart helg igen och i morron kommer Bex-gänget hem till mej för att fixa våra grymma outfits till på p-festen på lördag. Hoppas på fint väder och en grym dag på lördag!






Kommentarer
Postat av: Helena Hagström (Röhr)

Hittade dig av en ren slump och det verkar som att vi eventuellt kan ha släktband. Min morfar härstammar från Röbjörkeby och heter Ragnar Röhr. Det skulle va hemskt kul att få ta del av detta häfte om möjlighet finns. Mejla mig gärna, [email protected]

Mvh Helena.

2011-07-05 @ 20:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0