By request :D

Mina kära elever tycker att de får alldeles för lite uppmärksamhet här på bloggen, så på begäran av min flitiga (?) elever förvandlar jag idag min blogg till ett litet kemiforum :P

Här kommer lite övningsfrågor att besvara inför syra-basprovet i morron, en del svar hittar ni i boken eller era anteckningar, vissa svar kan man alltid googla :P


1. Stämmer påståendena om syrans styrka som står under respektive bägare?


 



2. Förklara varför det är vanligt att rengöringsmedel är baser?

3. Vad har indikatorer för egenskaper som gör att kan fungera som just en indikator?

4. Varför kan man inte neutralisera en syra med hjälp av socker?

5. Skriv den kemiska beteckningen för våra tre vanligaste starka syror.

6. Skriv vilka joner som bildas när dessa tre syror blandar sig med vatten.

7. Vad händer med vattenmolekylerna när du tillsätter en bas i en bägare med vatten?

8. Vad kallas det värdet du mäter när du mäter hur sur eller basisk en lösning är?

9. Vad måste du göra med ett barr för att kunna undersöka om det är surt eller basiskt?

10. Googla kungsvatten och beskriv vad det är och vad det används till!

11. vad bildas om du titrera saltsyra med natruimhydroxid tills dess att du får en neutral lösning och seda nkokar bort vattnet?

12. Vad bildas när du neutraliserar saltsyra med basen ammoniak?

13. Man kan konstruera olika buffertsystem på labb genom att blanda en syra med dess korresponderande bas. Ge exempel på naturligt förekommande buffertsystem!



leta, klura och besvara! har ni frågor får ni kommentera så ska jag svara, jag är säkert vaken ända till klockan nie ikväll som vanligt ;P






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0