Ack Värmeland du sköna

Sitter på tåget hem till de värmländska skogarna och mitt lilla kristinehamn. Utanför tågfönstret övergår de östgötska slätterna sakta men säkert till tätare barrskog. De platta fälten blir alltmer kuperade och närmast järnvägen sticker ljung och lingonris upp ur de töande snöfläckarna. Väl framme klivet jag av på tågstationen och promenerar de 300 meterna bort till posten där pappa precis kommit in från dagens tur. På lastbryggan möter jag kusinen Andreas, och redan härute kan ja höra den underbara dialekten innifrån byggnaden. Väl inne flödar den breda krisnahamnskan hämmningslöst ut ur min munn.

Jag springer upp till mormor och morfar och hämtar Akka och får även här utlopp för dialekten. Hemma kommer brorsan innanför dörren och jag uppmuntrar honom till att han matchar tröjan med sjalen :) Pappa frågar om han har startat nån trend på skolan å om det är fler som börjat använda sjal.

" jaa, det finns en till" säjer brorsan varpå jag viker mej dubbel av skratt. Hoppas att det var på skämt....frågar inte :P 

Nu ska ja nog åka ner och hälsa på farmor en sväng. I morron ska ja skjutsa pappa till Karlstad för hans operation. 

Nu blir det första påsken hemhemma på tre år :)



  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0